3 februari 2012

Fredagstips nr 4 - Förnya ett bord

Veckans tips är hur man enkelt kan få ett gammalt bord att se sprillans nytt ut med hjälp av en vaxduk.

Jag hittade detta lack bordet i soprummet och som ni nog ser så var det ganska repigt. Men förutom det så såg det bra ut så jag tog hem det och började förvandlingen.

Det som behövs är ett bord, ett lackbord från ikea passar väldigt bra till detta men man kan nog göra det med vilket bord som helst. Man behöver också lim och en vaxduk som passar på bordsskivan.

Jag började med att hälla ut en del lim på bordsskivan och sen bredde jag ut det med en gammal pensel som vi hade hemma. Jag tror dock att en bit kartong kan fungera lika bra att bre ut det med. Se bara upp så att inte limmet rinner ner längs med sidorna! Det råkade hända mig. :P

När limmet är utbrett är det dags att lägga på vaxduken. Jag tyckte att det var lättast att lägga vaxduken så att jag senare skulle vara tvungen att klippa av alla kanterna istället för att försöka lägga den längs med bordsskivan.

Släta ut duken så det inte finns några luftbubblor! Kolla så att det inte har runnit ner något lim längs sidorna vilket är lätt hänt märkte jag!

Vänta sedan tills limmet har torkat helt och klipp sedan av de överflödiga kanterna som hänger ut på sidorna så att duken passar bordet perfekt och ser ut som om det är den riktiga bordsskivan.

Sådär, nu är bordet klart. Jag hade lite dåligt tålamod så jag väntade inte tills limmet var helt torrt vilket visade sig försvårade klippningen men allt som allt så tog det nog inte mer än en halvtimme att göra tror jag.

2 kommentarer:

  1. Vilket slags lim användes?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då använde jag decoupagelim för det var det enda jag hade hemma men hade jag gjort det idag så hade jag nog använd Karlssons klister, trälim eller limpistol istället.

      Radera